Namaluj mnie jak…, czyli o pracy scenografa

Wydaje mi się, że większość z nas zna nazwisko Polaka, który otrzymał Oscara za scenografię. Część z Was bez większego zastanowienia wpadłoby na Allana Starskiego. Jest on laureatem nagrody (wraz z Ewą Braun) z roku 1993 za film Lista Schindlera. Nagroda została przyznana, a Polacy mieli ogromny powód do dumy. Na czym jednak polegała praca Allana Starskiego? Czym zajmuje się scenograf?

Kadr z filmu „Lista Schindlera" (1993)

Scenograf jest autorem oprawy plastycznej i architektonicznej.

Może pracować w teatrze, na planie filmowym, w telewizji lub zajmować się projektowaniem estrad koncertowych i na inne wydarzenia medialne. Scenograf realizuje ogólne założenia artystyczne filmu uzgodnione z reżyserem i producentem na podstawie zatwierdzonego scenariusza oraz zgodnie z podstawowymi parametrami filmu określonymi przez Producenta w warunkach skierowania do produkcji. Scenograf ustala z reżyserem kluczowe założenia stylu, formy i sposobów realizacji zarówno obrazu całego filmu, jak również poszczególnych scen i sekwencji, a następnie opracowuje koncepcję wizualizacji przestrzeni filmu dostosowując ją do ogólnych założeń artystycznych. Swoje projekty plastyczne i propozycje obiektów zdjęciowych przedstawia do akceptacji w pierwszej kolejności reżyserowi i producentowi. Scenograf wykonuje swoje zadania poprzez kierowanie całością prac przygotowawczych i zdjęciowych podległych mu pracowników pionu scenograficznego, we współpracy artystycznotwórczej z innymi realizatorami i członkami grupy zdjęciowej.

Scenograf a pozostałe piony realizatorskie

Scenograf jest angażowany przez producenta, który ma prawo do wszechstronnego nadzoru nad realizacją filmu w tym nad pracą scenografa. scenografa obowiązują także zalecenia artystyczne reżysera oraz operatywne dyspozycje kierownika produkcji filmu. Scenograf wykonując swoje zadania artystyczno-produkcyjne współpracuje także z innymi głównymi realizatorami filmu, jak kostiumograf i charakteryzator, celem zachowania spójności uzgodnionej koncepcji plastycznej filmu. Ponadto ściśle współpracuje z wybraną wytwórnią, studiem lub zespołem podwykonawców do spraw przygotowania i wykonania wszystkich komponentów scenografii, nadzorując te prace merytorycznie i organizacyjnie. Scenograf jest bezpośrednim przełożonym (w kwestiach artystycznych, technologicznych i pełnienia nadzoru autorskiego) w tzw. pionie scenograficznym.

Przy wykonywaniu zawodu bardzo pomaga bycie estetą.

Sam Allan Starski w wielu wywiadach podkreśla, że przy wykonywaniu zawodu bardzo pomaga mu bycie estetą. Mężczyzna bardzo często zachwyca się pięknem otaczających go przestrzeni, następnie ocenia je i analizuje. Allan Starski zwraca uwagę na rzeczy, które go denerwują, zachwycają lub poruszają i stara się te obrazy przenieść na nowy film. Uważa, że jego instynkt musi łączyć się też ze scenariuszem opowieści filmowej i to właśnie na podstawie fabuły bardzo często podejmuje decyzje o angażowaniu się w projekt. Jak sam przyznaje często ponosi go wyobraźnia, co przeszkadza mu przy realizacji filmów historycznych. Allan Starski najbardziej w swojej pracy lubi współpracować z ciekawymi reżyserami i razem z resztą ekipy brać udział w tej wspaniałej przygodzie, jaką jest kino.

Allan Starski był przewodniczącym jury Konkursu Głównego Mastercard Off Camera w roku 2019

Tak naprawdę zawodu scenografa uczy się latami, zdobywając kolejne doświadczenia: jak kolory i materiały zachowują się pod wpływem światła i jak za niewielkie pieniądze użyć porządnych materiałów. Podstawą jest wejście w świat sztuk plastycznych oraz poczucie estetyki. Scenograf powinien być osobą ekspresyjną, potrafiącą przekazać własne emocje w tworzonej pracy, a jednocześnie bardzo cierpliwą, wytrwałą i dokładną w jej wykonywaniu. Ich dzieła potrafią wstrzymać dech w piersi- to bardzo przyjemne uczucie. 

Przeczytaj także:

Autor

Korposzczur za dnia, a po godzinach fan wegetariańskiego jedzenia, lomografii, ukulele i literatury pięknej. Wylał morze łez na “Przełamując fale” Larsa von Triera. Z uśmiechem na ustach wspomina każdy z kilkudziesięciu seansów filmu “Shrek” i żywi ogromne przywiązanie emocjonalne do produkcji Pedro Almodóvara. Za najlepszy film uważa: “Fanny i Aleksander” Ingmara Bergmana oraz “Szatańskie tango” ​Béla Tarra.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x